مدیریت کتابخانه

مهم‌ترین وظایف مدیر کتابخانه مرکزی عبارتنداز:         

  • آشنایی کامل با وظایف و اهداف کتابخانه
  • تماس و مطالعه دائم در امور مربوط به کتاب و کتابداری جهت پیشبرد هدفهای کتابخانه
  • بررسی و ارزشیابی برنامه های جاری و آتی پیشنهادی کتابخانه
  • پیش بینی بودجه سالانه مورد نیاز کتابخانه ها در جهت تحقق برنامه ها
  • ارزشیابی کمی و کیفی کارکنان کتابخانه
  • تعیین شرح وظایف یک یک کارمندان کتابخانه مرکزی و تقسیم کار بین آنان
  • دریافت گزارش مستمر کار از کارمندان کتابخانه
  • شرکت در جلسات اتخاذ تصمیم و برنامه ریزی
  • تعیین اولویت های مختلف بین کتابخانه ها
  • امضای مکاتبات در بخش های اطلاعات گیری و اطلاع رسانی در زمینه کتاب و کتابخانه با مسئولان، سازمان ها و مؤسسات مرتبط
  • مکاتبات با سازمان ها و مؤسسات به منظور اطلاع یابی در حوزه کتاب و اطلاع رسانی به هنگام آن به دستگاه متبوع
  • سرپرستی طرح های پژوهشی کتابخانه
  • مصاحبه با داوطلبان استخدام برای مشاغل مناسب کتابخانه ها
  • پیشنهاد در مورد تشویقات، ترفیعات و ... کارمندان و هر نوع امور مربوط
  • بررسی نیازهای پرسنلی و تجهیزاتی کتابخانه ها و پیشنهاد آن به معاونت پژوهشی برگزاری هفته کتاب و کتابخوانی
  • انجام سایر فعالیت ها و و ظایف متداول
بخش مواد امانی
 

 بخش مواد امانی

   بخش امانت کتابخانه مرکزی مهمترین قسمت کتابخانه است؛ به علت اینکه تلاش‌ها و فعالیت‌های سایر کارکنان در بخش‌های مختلف در این بخش قابل رؤیت است. کتابخانۀ مرکزی و مرکز اطلاع رسانی دارای مجموعه ای غنی از کتاب‌ها در زمینه‌های مختلف علوم، علوم انسانی و ادبیات، فنی مهندسی و هنر و معماری است که اکثر دانشجویان، کارمندان، محققان، پژوهشگران و اعضای هیئت علمی جهت استفاده از منابع موجود به این واحد مراجعه نموده و از منابع استفاده می‌نمایند. سیستم رده‌بندی مورداستفاده، رده‌بندی کنگره آمریکا (LCC)  است.

ساعت کاری این بخش همه روزه به جز روزهای پنج‌شنبه و ایام تعطیل از ساعت 8 صبح الی 17 بعدازظهر است. 

مهم‌ترین وظایف این بخش عبارتنداز:

  • عضو گیری و ثبت اطلاعات اعضاء
  • پاسخگویی و راهنمایی تمامی مراجعین
  • راهنمایی مراجعین در بازیابی کتاب از سیستم اطلاعاتی
  • امانت کتب و سایر منابع کتابخانه طبق ضوابط
  • تحویل گرفتن کتب امانی و سایر منابع
  • فایل نمودن کتب برگشتی در قفسه ها
  • قفسه خوانی و برطرف نمودن اشکالات موجود در کتب و مشخص نمودن مفقودی ها
  • جدا نمودن کتابهای فرسوده جهت تعمیر و آماده سازی مجدد
  • وجین  مجموعه  کتابخانه
  • پیگیری و بررسی برگشت مواد و استفاده از مقررات دیرکرد بر حسب ضوابط
  • دریافت و تنظیم کتاب های فهرست نویسی شده
  • دریافت لیست نیازمندی های علمی و عناوین پیش نهادی مراجعین جهت خرید و همکاری با بخش سفارش
  • نظارت بر فرآیند نظم و سکوت مجموعه جهت ایجاد شرایط مطالعه در محل و سالن های مطالعه
  • تهیه و پیگیری گزارش های آماری
  • تنظیم قفسه ها در محیط مخزن
  • نگهداری و امنیت مخزن کتاب در مقابل خطرات احتمالی

 

مجموعه های اهدايي

 مجموعه های اهدايي و وقفی مهم کتابخانه به قرار زير هستند:

 مجموعه استاد بهزاد

 مجموعه استاد نویدی

 مجموعه استاد سمیعی

 

بخش مواد غیر امانی
 

بخش مواد غیر امانی (مرجع، اسناد و پایان نامه ها و نشریات جاری)

   منابع بخش مرجع شامل کتاب‌های مرجع فارسی و لاتین (دایرة‌المعارف‌ها، واژه‌نامه‌ها، کتابشناسی‌ها، راهنماها، اطلس‌ها، نقشه‌ها، سالنامه‌ها، سرگذشت‌نامه‌ها و کتاب‌های نفیس) است. منابع این بخش به صورت قفسه باز اداره می‌شود. این منابع فقط در بخش مرجع کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد مورد استفاده مراجعان قرار می‌گیرند و تنها در صورت نیاز و ضرورت، صفحات و موارد موردنیاز تکثیر شده و در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد.

  دانشجویان تحصیلات تکمیلی بر اساس قانون واسپاری پایان‌نامه تحصیلی، موظف هستند در هنگام فارغ‌التحصیلی، یک نسخه از پایان‌نامه خود با در نظر گرفتن تمامی نکات شیوه‌نامه تحویل پایان‌نامه تنظیم کرده و به همراه یک حلقه سی‌دی حاوی فایل‌ دیجیتالی پایان‌نامه با فرمت docx و pdf تحویل بخش پایان‌نامه‌های کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دهند. بخش پایان‌نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی مسئولیت تحویل، حفاظت و نگهداری از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی دریافت شده و ارائه خدمات به کاربران را بر عهده دارد. پایان‌نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی پس از انجام فرایندهای نمایه‌سازی و آماده‌سازی، بارگزاری فایل‌های الکترونیکی در بخش سازماندهی منابع دیجیتالی، از طریق کتابخانه دیجیتالی برای اعضاء دانشگاه رازی قابل دسترس هستند.


مهم‌ترین وظایف این بخش عبارتنداز:
پاسخگویی به سؤالات ساده و پیچیده مراجعین؛

  • کمک به مراجعان در یافتن منابع مناسب جهت انجام پژوهش؛
  • آموزش استفاده کننده گان در جهت چگونگی استفاده از منابع مرجع؛
  • راهنمای مراجعین در  دستیابی به پایان نامه ، اسناد، و مقالات مجلات چاپی
  • ثبت و تحویل پایان نامه­ ها از دانشجویان
  • آموزش شناخت و نحوه­ ی استفاده از کتاب های مرجع، پایان نامه و اسناد پژوهشی
  • ارائه خدمات ارجاعی، راهنمایی و هدایت مراجعه کننده به سایر کتابخانه ها و مراکز اطلاعاتی در صورتی که منابع مورد نیاز در کتابخانه موجود نباشد؛
  • نگهداری، به روز رسانی  و در اختیاز قرار دادن لوح های فشرده (منابع ofline)
  •  خدمات زیراکس و کپی برداری از منابع مرجع غیر قابل امانت
  •  تهیه راهنما و بروشورهایی به منظور آگاه کردن اساتید و دانشجویان از منابع و خدمات بخش مرجع

 

بخش سازماندهی اطلاعات
 

  سازماندهی اطلاعات

   با توجه به گسترش دانش در قالب‌هاي گوناگون، سازماندهي دانش و منابع اطلاعاتي از مهمترين فعالیت‌هاي هر کتابخانه به شمار مي‌رود. هدف اصلي سازماندهی، برقراري نظمي است که به کمک آن کتابدار و مراجعه‌کننده بتوانند به سهولت منبع اطلاعاتی موردنیاز خود را از ميان منابع موجود درکتابخانه بيابند.

سازماندهی وآماده سازی منابع چاپی 

  تمامی اقدامات لازم به منظور قابل دسترس نمودن منابع چاپی (کتاب) از طريق سيستم جامع کتابخانه، وظیفۀ این بخش است. کلیه منابع اطلاعاتي (چاپی) تهیه شده، مورد بررسي تحليلي و موضوعي قرار گرفته و در چارچوب استانداردهاي بين المللي علم اطلاعات و دانش‌شناسي؛ سازماندهی، رده‌بندي و آماده‌سازي مي‌شوند.

مهم‌ترین وظایف این بخش عبارتنداز:

 نظارت فني  سازماندهی اطلاعات دانشکده ها (فهرست نویسی دانشکده ها)

 فهرستنويسي و رده بندي پايه منابع چاپي اعم از فهرست نويسي توصيفي و تحليلي
فهرستنويسي و رده بندي بنيادي و نيمه بنيادي كتابهاي چاپي
 آموزش فهرستنويسي و رده بندي و رفع اشكالات و نواقص علمي (كارورزان و کارکنان )
جستجو در پايگاه كتاب‌شناسي ملي و كتابخانه كنگره و ذخيره كتاب (ايزو) در برنامه كتابخانه
 بازخواني ركوردهاي ذخيره شده در برنامه كتابخانه و اصلاح آن‌ها و وارد كردن شماره ثبت كتاب هاي چاپي و افزودن نسخه الكترونيكي كتب در برنامه
ترجمه و مستند سازي موضوعاتي كه در سرعنوان موضوعي فارسي و انگليسي موجود نيست
تطبيق شماره راهنما با رده بندي كنگره و در صورت نياز، اصلاح آن‌ها در كامپيو‌تر، كارت رف برگه و عطف و…
اصلاح ركوردهاي فهرستنويسي الكترونيكي و شماره هاي ثبت و فايل هاي افزوده
 پيگيري امور مربوط به كتب وجيني جهت خروج از كتابخانه (خروج از دفاتر ثبت و نرم افزار كتابخانه
ارائه گزارش‌هاي تخصصي و گزارش كار به تناوب زماني تعيين شده به مقام مافوق
انجام امور محوله از طرف مقام مافوق

 سازماندهی وآماده سازی منابع دیجیتال 

    با توجه به اهمیت روزافزون منابع غیر چاپی خصوصا کتابهای الکترونیکی و دسترسی از راه دور به منابع کتابخانه ای، کتابخانه مرکزی دانشگاه رازی نیز با هدف تهیه منابع الکترونیکی و دسترس پذیری این منابع برای مراجعان خود ، نگاه ویژه ای به منابع دیجیتالی دارد و با استفاده از این منابع، قصد دارد راههای دستیابی به علم روز را برای دانشجویان و اساتید هرچه کوتاهتر نماید. بنابراین کلیه کارهای مربوط به منابع دیجیتالی اعم از کتاب های الکترونیکی، تهیه و سازماندهی آنها، و پایان نامه ها ، سازماندهی و نمایه سازی، در بخش کتابخانه دیجیتال انجام می شود.

مهم‌ترین وظایف این بخش عبارتنداز: 

سازماندهی و دیجیتال سازی کلیه مدارک غیر از کتاب
پيگيري امور مربوط به سازماندهی پایان نامه و اسناد
نمایه سازی موضوعی پایان نامه و اسناد
دیجیتال سازی پایان نامه ها  و کلیه مدارک غیر کتابی
اصلاح ركوردهاي الكترونيكي و شماره هاي بازیابی مدارک پایان نامه ها و اسناد
ارائه گزارش‌هاي تخصصي و گزارش كار به تناوب زماني تعيين شده به مقام مافوق

 انجام امور محوله از طرف مقام مافوق

کتابخانه دیجیتال:

مهم‌ترین وظایف کتابخانه دیجیتال عبارتنداز: 

  • اداره کتابخانه دیجیتالی
  • تهیه و در دسترس پذیر نمودن منابع الکترونیکیE-book, E-Journal  در زمینه­ های موضوعی مختلف
  • سازماندهي، فهرست نويسي و رده بندي منابع الكترونيكي
  • نشر اطلاعات دیجیتالی که به صورت رایانه ای نگهداری می شود
  • ارائه خدمات مرجع دیجیتالی و خدمات اطلاع رسانی الکترونیک
  • پرداختن به وظیفه دیجیتالی کردن  فرآیند ذخیره سازی دیجیتالی
  • ایجاد امکان دسترسی و بازیابی به دانش دیجیتالی
  • فهرست و طبقه بندی اسناد و دانش دیجیتالی
  • گردآوری و دسته بندی اطلاعات پورتال کتابخانه
  • تدوین راهنماهای آموزشی منابع دیجیتالی
بخش فراهم آوری
 

بخش فراهم آوری 

   بخش فراهم آوری کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد وظیفه گردآوری منابع علمی شامل کتاب‌های چاپی و الکترونیکی، منابع دیداری و شنیداری و پایگاه‌های اطلاعاتی را به عهده دارد. انتخاب و گزینش منابع بر اساس نیازسنجی دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه و خرید منابع عمدتا به سه صورت انجام می‌گیرد:

۱- خرید از طریق نمایشگاه کتاب بین‌المللی تهران و نمایشگاه کتاب استانی ،

۲- خرید مستقیم از ناشران داخلی ،

۳- اهداء از طرف سازمان‌ها و اشخاص

 همچنین اشتراک پایگاه‌های اطلاعاتی بصورت مستقیم یا از طریق کارگزاران ناشران معتبر مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام می‌گیرد. 

 
بخش امور اداری
 

امور اداری 

کلیه امور مربوط به پرسنل کتابخانه و مسایل مربوط به سالنهای مطالعه و کمد های دانشجویی و کلیه کارهای اداری و نامه نگاری های رسمی توسط این بخش انجام می شود.

مهمترین وظایف این بخش عبارتنداز:

1- موارد مختلف امور دفتر ریاست کتابخانه مرکزی شامل: ارسال و دریافت نامه های جاری و جوابگویی تماس های تلفنی و مراجعان حضوری

2- موارد امور جاری کتابخانه شامل: تنظیم صورتجلسات، رسیدگی به امور سالنهای مطالعه، کمدهای دانشجویی و نیازمندیهای جاری بخشهای مختلف کتابخانه 

3-انجام هماهنگی و سایر کارهای مربوط به اجرای کارگاه های آموزشی و ثبت نام مراجعان

4- انجام کلیه کارهای اداری مالی مربوط به خریدهای کتابخانه از جمله خرید کتاب و منابع اطلاعاتی و سایر اقلام مصرفی و همچنین پیگیری و دریافت از انبار

5- هماهنگی و نظارت بر نظافت و پاکیزگی بخشهای مختلف کتابخانه و نظارت مستقیم بر کار نیروهای خدماتی

6- انجام کلیه کارهای مالی مربوط به سفارشات کتاب از جمله: چک فاکتورهای دریافتی با موجودی کتابها، چک کتب و فاکتورهای دریافتی مربوط به منابع سفارشی کتابخانه های اقماری

 

بخش آموزش و اطلاع رسانی
 

 بخش آموزش و اطلاع رسانی 

با توجه به گستردگی منابع و ابزارهاي اطلاعاتي، آموزش کاربران کتابخانه ­ها، برای دسترسی سریع و مقرون به صرفه به منابع اطلاعاتی مورد نیازشان، مقوله­ اي لازم و ضروري است. از این رو بخش آموزش و اطلاع رسانی کتابخانه مرکزی از نیمه دوم سال 1395 کار خود را با برگزاری کارگاه های مختلف آغاز نمود. 

 

مهم‌ترین وظایف این بخش عبارتنداز:

نگهداری و  امنیت سیستم اطلاعاتی
به روز رسانی و آموزش سامانه کتابخانه
رفع اشکالات و پاسخگویی به سایر بخش ها در زمینه شبکه و سیستم  اطلاعاتی
نصب و آموزش خدمات نرم افزاری و سخت افزاری
آموزش پایگاه­های اطلاعاتی اشتراکی دانشگاه
آموزش دسترسی به اطلاعات 

 

 

 

بخش علم سنجی
 

علم سنجی 

   علم سنجی دانش اندازه گیری علم تعریف شده است که با بررسی و کشف نظام و ساختار یک حوزه علمی به روش کمی، دستاوردهای یک قلمرو فکری را معین کرده و حتی خطوط احتمالی برای پیشرفتهای بعدی را پیش بینی می کند. علم سنجی سعی دارد با استفاده از داده های کمی مربوط به تولید، توزیع و استفاده از متون علمی، علم و پژوهش علمی را توصیف و ویژگیهای آن را مشخص کند.

  • مهم‌ترین وظایف بخش علم سنجی عبارتنداز:
  • بررسی علم سنجي توليدات علمي دانشگاه جهت شناخت عوامل موثر بر آن و مقايسه با ديگر دانشگاه
  • تعريف درصد تاثير براي اساتيد و محققان شاغل در دانشگاه و اعلام افراد برتر به صورت فصلی
  • بررسي شاخص دانشگاه و شناسايي مقالاتي كه افزايش تعداد ارجاعات به آنها منجر به افزايش دانشگاه خواهد شد
  • بررسي و اطلاع رساني در خصوص تنوع در آدرس دهي مقالات و نظارت بر آدرس استاندارد در توليدات علمي دانشگاه
  • شناسايي و معرفي مقالات پر ارجاع دانشگاه و مطالعه و معرفي عوامل موثر بر ارجاع زياد به مقالات
  • ارائه مشاوره در خصوص شاخص هاي ارزيابي مجلات به محققان و اساتيدي كه قصد چاپ مقاله دارند
  • اطلاع رسانی در خصوص پيشرفت هاي دانشگاه رازی بر اساس شاخص علم سنجی
  • تعريف درصد تاثير براي اساتيد و محققان شاغل در دانشگاه و اعلام افراد برتر به صورت ماهانه
  • بررسي  شاخص h دانشگاه و مقایسه آن با سایر دانشگاه های داخلی و خارحی
  • بررسي و اطلاع رساني در خصوص  استاندارد در توليدات علمي
  • اطلاع رساني در خصوص مجلات ايراني كه به تازگي در پايگاه و ارائه مشاوره در خصوص شاخص
  • بررسي مداوم مجلات علمي دانشگاه بر اساس معيارهاي علم اطلاع رساني
  • اارزیابی و آسیب شناسی آیین نامه های ارتقای علمی
  • مطالعه شناخت رقبای دانشگاه رازی در تولید علم
  • مطالعه و راهکار تقویت رتبه دانشگاه
  • مصور سازی  و ترسیم نقشه دانش دانشگاه
  • مطالعه و شناخت همکاری  و هم نویسندگی پژوهشگران دانشگاه
  • نقش شبکه های اجتماعی هم نویسندگی در تولید کیفی و کمی علم
  • مطالعه و نیاز سنجی پایگاه های اطلاعاتی
  • مطالعه نیازهای اطلاعاتی اعضای هیأت علمی و دانشجویان
  • مطالعه همکاری های بومی دانشگاه رازی  صنعت  و دانشگاه  و غیره
  • مطالعه و آسیب شناسی شیوه های ه اعطای پژوهانه
  • نیاز سنجی  اطلاعاتی جامعه دانشگاهی
  • ارزیابی مجموعه کتابخانه های دانشگاه رازی با روش های کتابسنجی
بخش پشتیبانی فنی کتابخانه
 

   بخش پشتیبانی فنی کتابخانه 

کلیه کارهای مربوط به انواع فناوری ها در کتابخانه از جمله رایانه ها، سرورهای کتابخانه، پایگاه ها و نرم افزار های عمومی و تخصصی و مدیریت سیستم کتابخانه دیجیتال و پورتال کتابخانه در بخش فناوری اطلاعات کتابخانه انجام می شود.

مهم‌ترین وظایف این بخش عبارتنداز:

-           مدیریت نرم افزار مدیریت کتابخانه ای مورد استفاده در کتابخانه مرکزی

-           نظارت بر استفاده ‏ی صحیح از نرم افزار مدیریت کتابخانه در کتابخانه های اقماری تحت پوشش

-         به روز رسانی و مدیریت پورتال کتابخانه و کتابخانه دیجیتال

-         مطالعه‏ ی مستمر در مورد خدمات نوین کتابداری

-            شرکت در دوره ‏های آموزشی مرتبط با حوزه کاری

فایلهای پیوست
فهرست