وظایف واحد علم سنجی


شرح وظایف واحد علم سنجی

شرح وظایف واحد علم­ سنجی بر اساس چهار زمینه اصلی این حوزه به شرح ذیل تبیین می­گردد.

  1. در حوزه سیاست گذاری علمی و پژوهشی

مدیریت پژوهش و سامانه­ پژوهشی دانشگاه

رتبه بندی دانشگاه در سطح ملی و بین المللی

  • ارائه گزارشات ماهانه، سالانه
  • ارائه راهکارهای مؤثر در جهت ارتقای رتبه دانشگاه نظیر کارگاه­ها، جلسات، سخنرانی، رجستری­ها و غیره
  • مطالعه در جهت شناسایی و عوامل مؤثر در رتبه دانشگاه

 مصور سازی و ترسیم ساختار دانش

  • ایجاد نقشه­های علمی کلی و جزئی از روند گسترش حوزه­های زیر مجموعه دانشگاه
  • ایجاد نقشه­های علمی در زمینه انتشارات، استنادات، روابط هم­ نویسندگی و شبکه مفهومی حوزه­ های علمی فعال در دانشگاه

مطالعه در جهت تدوین نقشه جامع علمی دانشگاه

  • مطالعه آینده پژوهشی و نیاز سنجی علمی
  • شناسایی اولویت­های پژوهشی
  • مطالعه تعامل دوسویه صنعت و دانشگاه
  • ترسیم مسیرهای جدید پژوهش در دانشگاه
  • مطالعه در جهت هدفمند سازی روند تولید و بکار­گیری دانش تولیدی دانشگاه
  • مطالعه برنامه راهبردی علمی و پژوهشی

سنجش و ارزیابی نوآوری­های علمی و فناوری در دانشگاه

  • مطالعه در جهت شناسایی موانع خلاقیت و ارائه راهکارهای رفع این موانع

گسترش و راه اندازی مجلات علمی . پژوهشی  دانشگاه

  • رتبه بندی مجلات دانشگاه
  • ارزیابی کیفیت مجلات علمی
  • نمایه شدن مجلات
  1. در ارتباطات علمی و تحلیل استنادی

گزارش های ماهانه و سالانه از وضعیت استنادات پژوهشگران دانشگاه

  • استنادهای برجسته
  • نرخ استناد و ضریب تأثیر
  • تعیین نویسندگان هسته و پر استناد
  • تعیین آثار هسته و پر استناد
  • تحليل هم استنادى و تحليل محتواى استناد
  • خود استنادی و تأثیر استناد
  • بررسى چرخه، تراكم و شكاف استنادى
  • تعيين جايگاه و اعتبار نويسندگان در حوز ه هاى مختلف
  • تعيين جايگاه و اهميت آثار منتشر شده در حوز ه هاى مختلف

بررسی استناد گزینشی جهت ترسیم الگوهای رفتار استنادی

بررسی سو­گیری استنادی جهت ترسیم الگوهای رفتار استنادی

توانمندسازی پژوهشگران در دانشگاه در زمینه مبانی و مفاهیم علم سنجی

توانمند سازی پژوهشگران در گرفتن استناد بیشتر از طریق برگزاری کارگاه ها و نشست­های تخصصی

مطالعه  ارتباطات  و همکاری­های علمى پژوهشگران دانشگاه در سطح ملی و بین المللی

مطالعه  روابط هم­نویسندگی و تأثیر آثار آن در بهره­وری علمی

 

  1. در حوزه ارزیابی منابع علمی

ارائه گزارشات مستند از وضعیت منابع اطلاعاتی موجود در دانشگاه

رتبه­بندی مطالعات (مقالات) انجام شده

پایگاه­های اطلاعات علمی و نحوی دستیابی، آموزش و استفاده از آن

بررسی، مطالعه و ارائه کارگاه­های آموزشی در حوزه اخلاق پژوهش در دانشگاه

مستند سازی مقالات ایندکس شده پژوهشگران دانشگاه در نمایه­های بین المللی

معرفی مجلات معتبر علمی در سطح ملی و بین المللی

معرفی ایندکس­های معتبر در علم سنجی

  1. در ارزيابى كمّى و كيفى منابع و انتشارات علمى

ارائه گزارشات مستند از وضعیت تولیدات علمی دانشگاه در سطح ملی و بین المللی

ارزیابی کمی پژوهشگران دانشگاه با استفاده از شاخص­های علم سنجی

تدوین گزارش تولیدات علمی دانشگاه در بازه­های زمانی مختلف

بررسی وضعیت علمی گروه­های و مراکز پژوهشی دانشگاه در بازه­های زمانی مختلف

رصد تولیدات علمی اعضای هیات علمی و حوزه­های زیر مجموعه دانشگاه در بازه­های زمانی مختلف

ارائه گزارشهای عملکرد علمی دانشگاه در دوره­های زمانی معین

بررسى كميت انتشارات به ازاء هر پژوهشگر

تعيين ميزان تأثيرگذارى علمى پژوهشگران دانشگاه

مقايسه روند گسترش و توسعة علمى از طریق بروندادهای علمی رشته­ هاى مختلف دانشگاه


تمام حقوق این اثر برای شرکت مهندسی ارتباطات پیام مشرق و نرم افزار کتابخانه 2.0 ثنا محفوظ می باشد.